Na Osnovni šoli Stopiče smo v petek, 25. oktobra 2025, izvedli dan dejavnosti z naslovom Spoštovanje gradi mostove.

Dan dejavnosti je kot del obveznega programa osnovne šole medpredmetno povezoval različna področja. Zastavili smo ga tako, da smo vzpodbujali medsebojno sodelovanje med učenci iz različnih oddelkov, matične šole in podružnic.  Učencem smo ponudili vsebinsko pestre vsebine na temo  spoštovanja v obliki različnih delavnic, ki so vzpodbujale ustvarjalnost, vedoželjnost in medsebojno sodelovanje učencev.

Učence sta nagovorili Anita Škrbec in Marijanca Kolar.

Pripravili smo 20 delavnic, ki so potekale po vsej šoli. Polovico delavnic so izvajali učitelji šole, polovico pa zunanji izvajalci, ki so se odzvali na naše povabilo. Na delavnici Simboli spoštovanja so učenci z učiteljicama Matejo Hočevar in Romano Tomšič z ustvarjanjem skupnih simbolov gradili identiteto skupine.

Z učiteljicama Sabino Hočevar in Karmen Vertelj so na delavnici Ko spoštovanje dobi rimo učenci besede iz srca oblikovali v rime. Zanimivi verzi so kar klicali k skupnemu recitiranju.

Učiteljici Veruška Golob in Valentina Fir sta pripravili delavnico, kjer so se učenci pogovarjali o povezanosti človeka in narave ter njunemu medsebojnemu vplivu. V delavnici so razmišljali o trajnostni rabi oziroma kako zadovoljiti naše potrebe, ne da bi pri tem ogrožali možnosti prihodnjih generacij.

Inkluzivna pedagoginja Milojka Šerbec Turk je učencem predstavila znakovni jezik kot sredstvo za sporazumevanje gluhih oseb. Osebe z okvaro sluha se v družbi še vedno srečujejo s predsodki in stereotipi. Okolje pogosto zanje ni prilagojeno, zato so pogosto izključeni iz družbenih dejavnosti.

Da je vsak posameznik po svoje drugačen, edinstven in neponovljiv so učenci spoznavali preko lutkovne predstave Veveriček prav posebne sorte v izvedbi članov Društva Sonček. Če si drugačen, je podpora in spoštovanje ostalih zelo pomembna, kar so na delavnici spoznavali učenci.

Učenci so svoje jezikovne spretnosti urili v zabavni delavnici, ki sta jo v športni dvorani pripravila učitelj Andrej Murn in učiteljica Mateja Drobnič. Pripravljen literarni poligon je učencem preko gibanja ponujal raznolik pristop do znanja. Učitelja sta spregovorila tudi o spoštovanju dogovorjenih pravil in nasprotnika pri športu, o prenašanju porazov, o spoštljivem navijanju, o varovanju premoženja …

Kako lahko s preprostim gibanjem telesa povežemo celotne možgane z namenom uspešnejšega učenja in boljše samopodobe, so učenci spoznavali v delavnici s pedagoginjo Stašo Kobe. Brain gym so posebne vaje, ki temeljijo na telesnem oziroma motoričnem učenju. Človekovo gibanje je močno povezano s čustvenimi in z miselnimi dogajanji v možganih.

Z učiteljico Brigito Prus so se učenci pogovarjali o odnosu med človekom in živaljo. Odgovoren lastnik živali ima številne dolžnosti, zato odločitev za nakup živali zahteva resen razmislek. Pogosto se zgodi, da je nakup nepremišljen, oskrba za žival neustrezna ali pa se žival celo zavrže.

Knjižničarki Jelka Močnik in Anita Škrbec sta pripravili zanimivo delavnico. Branje in pogovor o prebranem spodbuja intelektualni, čustveni in jezikovni razvoj, razvija domišljijo, pripomore k razvoju empatije in širi besedni zaklad. Če beremo kakovostne vsebine in se vživljamo v zgodbe, se hkrati učimo spoštovanja do likov, ki nastopajo v zgodbah ter do avtorjev, ki s svojimi literarnimi deli bogatijo naš kulturni prostor.

Delavnico so izvedli tudi pripadniki Slovenske vojske in sicer so predstavili del svoje opreme in delo bolničarja. Naloge bolničarja so, da skrbi za ohranjanje in krepitev zdravja, pomaga vojakom in ostalim, če so oškodovani ali oboleli. V Slovenski vojski je med simboli, ki se jim izkazuje največje spoštovanje, na prvem mestu zastava Republike Slovenije. Zastavi se izkazuje čast, primerljiva s častmi, ki se jih izkazuje najvišjim državnim predstavnikom. Zastava je tudi priča vseh pomembnih dogodkov v življenju vojakov in vojašnic.

Policija ima nepogrešljivo vlogo, saj skrbi za spoštovanje predpisov ter varovanje življenja ljudi in njihovega premoženja.  Učenci so si ogledali nekaj službene opreme, ki jo uporabljajo policisti pri vsakdanjem delu ter se pogovarjali o varnosti ljudi in različnih področjih policijskega dela.

Kulturno društvo Mehovo skrbi za prepoznavnost kraja, ohranjanje kulture in povezovanja ljudi. Članice so pripravile stojnico, na kateri so razstavili slike, majice, brušure. Verica Turk je predstavila društvo in namen dejavnosti. Učencem je razložila slogan: Povezovanje krajanov preko dejavnosti za lepši danes in boljši jutri. Učenci so se seznanili s pravljico Zakleti grad na Mehovem. Pogovorili so se o nastanku gradu, življenju na gradu in v kakšnem stanju je grad danes. Delavnico so zaključili z iskanjem grajskega zaklada.

Društvo upokojencev Stopiče skrbi za lepši vsakdan njenih članov v tretjem življenjskem obdobju. Člani so aktivni na kulturnem in športnem področju, nudijo si medsebojno pomoč. Zavedajo se, da delitev znanje in pomoč drugim pri njihovih ciljih, gradi občutek skupnosti in zaupanja. To sporočilo so prenesli tudi med učence v svoji delavnici. Učencem so predstavili igro Štrbunk ter na stojnici predstavili dela svojih članov.

Turistično društvo Stopiče je v svojem okolju zelo aktivno. Člani društva vzpodbujajo pozitiven odnos do narave in dediščine, gradijo prepoznavnost kraja, ohranjajo lokalne zgodbe in ljudsko izročilo ter razvijajo sodelovanje in povezovanje z domačini in ostalimi društvi. Učencem so predstavili svoje društvo in pastirske igre. S seboj so prinesli čisto izvirsko vodo z Gospodične, s katero so se učenci odžejali po zabavni delavnici.

Rdeči križ Novo mesto izvaja pestre aktivnosti, ki jih oblikuje glede na potrebe, želje in interese udeležencev. Za učence so tokrat izvedli delavnico Vzgoja za humanost. Učence so seznanili s pojmom humanosti, humanitarnimi organizacijami in humanitarnimi dejavnostmi.

V delavnici Spoštujem tradicijo je učitelj Mitja Gros z učenci raziskoval tradicijo. Tradicija namreč pomeni ukoreninjanje in pomaga posameznikom, da postajajo del skupnosti. Pomemben del tradicije so olika, bonton, izkazovanje spoštovanja do oseb in stvari.

S spoštovanjem prednikov ohranjamo povezavo z njimi, prenesemo tradicijo in običaje ter ohranjamo povezavo med preteklostjo in prihodnostjo. V delavnici, ki so jo pripravile članice Društva Karitas so učenci poslikali kamenčke. Poslikane kamenčke bodo učenci lahko odnesli na grobove svojih prednikov ter tako izrazili gesto spoštovanja in spominjanja na njih. Na svoji stojnici so predstavili nekaj izdelkov. Tudi nekaj sladkega je bilo poleg.

Upokojena učiteljica Brigita Bele je v delavnici spregovorila o spoštovanju do starejših. Kakšni smo, je odvisno od vzgoje, od družine, od družbe, v kateri se gibamo, živimo. Medgeneracijsko sodelovanje in učenje ima številne pozitivne učinke, drug od drugega se lahko veliko naučimo. V delavnici so učenci izdelali “kartice” . G. Bele jih je posredovala varovancem Doma starejših občanov Novo mesto.

Spoštovanje, samopodoba in samozavest so bile teme delavnice, ki jo je izvedla socialna pedagoginja Nežka Birk Dular. Učenci so spoznali, da je samozavest prepričanje v svoje sposobnosti, samopodoba je skupek mnenj, ki jih imamo o sebi. Spoštovanje in samospoštovanje imata veliko obrazov. Če želimo, da nas drugi spoštujejo, se moramo naučiti spoštovati sebe.

Zakaj menimo, da se je o spoštovanju potrebno pogovarjati na različne načine?

Zato ker je spoštovanje predpogoj za dobre odnose. Samo tam, kjer je v odnosih prisotno spoštovanje se lahko počutimo sprejete, varne in cenjene. Takšni odnosi poglabljajo vezi med nami in gradijo zaupanje. Pomembno je, da v vsakodnevnih odnosih z najbližjimi izkazujemo spoštovanje s prijaznostjo in sočutjem. Prav tako je pomembno, da se naučimo samospoštovanja. Torej, da se držimo določenih načel, ki varujejo naše dostojanstvo in dostojanstvo drugih, da se znamo postaviti zase in spoštljivo povedati kaj mislimo, čutimo, doživljamo. Dalajlama, dobitnik Nobelove nagrade za mir je dejal: “Če želite, da vas drugi spoštujejo, jih morate najprej spoštovati. Zato se učite spoštovati in v medsebojne odnose vnašati ljubezen.”

Vsem izvajalcem se zahvaljujemo za sodelovanje in izvedbo delavnic: Mateji Hočevar in Romani Tomšič, Karmen Vertelj in Sabini Hočevar, Valentini Fir in Veruški Golob, Milojki Šerbec Turk, Andreju Murnu in Mateji Drobnič, Staši Kobe, Nežki Birk Dular, Brigiti Prus in Hatchiju, Jelki Močnik in Aniti Škrbec, Mitji Grosu ter predstavnikom Slovenske vojske, Policije, članom Društva Sonček, članom Društva upokojencev Stopiče, članom Kulturnega društva Mehovo, članom Turističnega društva Stopiče, Rdečemu križu Novo mesto, članicam Župnijske Karitas Stopiče in g. župniku Tadeju Kersniču ter Brigiti Bele.

Ravnatelju mag. Robertu Roglju se zahvaljujemo za zaključen nagovor.

Nini Hribar gre zahvala za idejo in pripravo panoja.

 

Dostopnost